Wprowadzenie jednolitych zasad i określenie szczegółowych warunków, a także procedur ubiegania się o Certyfikat Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA oraz nadawania tytułów Animatora, Trenera pierwszego, drugiego lub trzeciego stopnia,
Superwizora.
MISJA I WIZJA ROZWOJU STOWARZYSZENIA
Jesteśmy organizacją pozarządową, skupiającą osoby aktywne, poszukujące nowych rozwiązań zmierzających do zmiany rzeczywistości edukacyjnej. Wprowadzamy styl w nauczaniu, wychowaniu i animacji społeczno-kulturalnej, wyzwalający aktywność własną uczestników w atmosferze współpracy i poszanowania podmiotowości. Uznajemy, że każdy człowiek ma potencjał twórczy i może się rozwijać.
Stowarzyszenie KLANZA:
Wizja
KLANZA jest powszechnym ruchem społecznym, kluczowym dla rozwoju szeroko rozumianej edukacji. Szczycimy się rozpoznawalną i jednoznacznie identyfikowaną marką. Nasza działalność jest poszukiwana, atrakcyjna i wyjątkowa. Trenerzy pracują z pasją, mają wysokie kwalifikacje przydatne w pełnieniu tej roli zawodowej. Realizują najwyższej jakości usługi edukacyjne oraz wspierają rozwój osobisty. Tworzymy sprawnie zarządzaną strukturę organizacyjną, która zapewnia realizację naszych celów w najwyższych standardach. Dysponujemy własną bazą szkoleniową i oryginalnymi pomocami dydaktycznymi. Tworzymy warunki dla wszechstronnego rozwoju członków Stowarzyszenia, współpracowników i odbiorców naszych działań. Znajdujemy przestrzeń współpracy z partnerami o podobnych wartościach i misji w Polsce i zagranicą.
Trener to osoba posiadająca uprawnienia do działań edukacyjnych i animacyjnych.
Animator to osoba posiadająca uprawnienia do projektowania i prowadzenia działań animacyjnych.
Działania animacyjne rozumiane są jako nieszkoleniowe działania z grupą:
Animatorzy bezwzględnie przestrzegają Kodeksu Etycznego Animatora i Trenera.
Warunki uzyskania certyfikatu
*Stwierdzenie znajomości metod i praktyki w pracy z grupą pozostawia się w kompetencjach właściwej struktury lokalnej, która ma największą wiedzę o umiejętnościach kandydata i jego gotowości do bycia animatorem. Struktura potwierdza to rekomendacją.
Wniosek o przyznanie certyfikatu animatora zawiera:
Uprawnienia
Certyfikat
Warunki uzyskania stopnia
Wniosek o przyznanie certyfikatu trenera pierwszego stopnia zawiera:
Uprawnienia
Certyfikat
TRENER DRUGIEGO STOPNIA
Warunki uzyskania stopnia
Posiadanie uprawnień trenera pierwszego stopnia nie krócej niż 1 rok.
Udokumentowanie ukończenia dodatkowych min. 50 godzin szkoleń z zakresu umiejętności pracy z grupą. Przez takie szkolenie rozumie się: jedno lub cykl szkoleń przygotowujących do samodzielnego prowadzenia zajęć warsztatowych. Program szkoleń powinien być zgodny z programem opracowanym i prowadzonym dla kandydatów na trenera drugiego stopnia przez liderów Szkoły Trenerów Polskiego
Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA.
Przeprowadzenie 100 godzin różnych form szkoleniowych, zgodnie z uprawnieniami trenera pierwszego stopnia zakończone pozytywną ewaluacją. Chodzi tu zarówno o samodzielne prowadzenie zajęć jak też występowanie w roli współprowadzącego lub pracę pod bezpośrednią superwizją.
Krótki raport z działalności i dokonań własnych z okresu bycia trenerem pierwszego stopnia – maksimum ostatnich 5 lat ze szczególnym uwzględnieniem doświadczeń ze stosowania metody KLANZY
Przeprowadzenie co najmniej 10 godzin warsztatowych (w ostatnich dwóch latach) pod bezpośrednią superwizją trenera drugiego lub trzeciego stopnia (z listy superwizorów Stowarzyszenia) lub osoby uprawnionej przez Stowarzyszenie.
Uzyskanie pozytywnej oceny superwizora.
Wniosek o przyznanie certyfikatu trenera drugiego stopnia zawiera:
Uprawnienia
Certyfikat
Warunki uzyskania stopnia
Wniosek o przyznanie certyfikatu trenera trzeciego stopnia zawiera:
Uprawnienia
Certyfikat
SUPERWIZOR
Superwizorem zostaje:
Wpisu na Listę Superwizorów dokonuje oraz stosowny certyfikat przyznaje Komisja Certyfikacyjna.
Wniosek o wpisanie na listę superwizorów zawiera:
Uprawnienia i obowiązki:
USTALENIA OGÓLNE
Autorem warsztatów może być każdy członek Stowarzyszenia, prowadzeniem zajmują się osoby z uprawnieniami trenerskimi.
Autor może wyznaczyć własne warunki przyznawania uprawnień do prowadzenia swoich warsztatów trenerom Stowarzyszenia, wydając im pisemną zgodę i zawierając umowę. Komisja Certyfikacyjna nie ma wpływu na decyzję autora.
Warsztaty autorskie trenerów 1 stopnia przed wpisaniem do oferty przechodzą dwustopniową procedurę:
a. analiza dokumentów warsztatów pod względem formalnym, merytorycznym i metodycznym,
b. przeprowadzenie warsztatów pod bezpośrednią superwizją – część praktyczna.
Analizę dokumentów i część praktyczną przeprowadza superwizor KLANZY z listy superwizorów dostępnej na stronie KLANZY. Możliwe jest powołanie dodatkowo konsultanta zewnętrznego.
Otrzymanie pozytywnej opinii od osoby superwizującej uprawnia autora warsztatów do wnioskowania do Dyrektora Centrum Szkoleniowego w jego oddziale lub kierownika Filii o przyjęcie warsztatów do oferty Stowarzyszenia.
Autor nie otrzymuje wynagrodzenia za przeprowadzenie warsztatów pilotażowych. W tym wypadku honorarium otrzymuje Superwizor.
Trenerzy II i III stopnia zwolnieni są z praktycznego superwizowania warsztatów, natomiast składają kompletną dokumentację do Dyrektora Centrum Szkoleniowego w jego oddziale lub kierownika Filii.
Decyzję o wpisie warsztatów do oferty Stowarzyszenia podejmują Dyrektor Centrum Szkoleniowego w danym oddziale.
W imieniu trenera opis nowego szkolenia do oferty ogólnopolskiej szkoleń KLANZA przesyła osoba wyznaczona w strukturze za współpracę z Komisją Certyfikacyjną –w ciągu 4 tygodni od dnia zatwierdzenia.
Komisja Certyfikacyjna uaktualnia Ogólnopolską Bazę Szkoleń KLANZA dwa razy w roku (w czerwcu i grudniu) i wtedy też dopisuje do oferty nowe szkolenia.
Program warsztatów dla potrzeb Stowarzyszenia powinien zawierać następujące informacje:
Autor/autorzy (imię i nazwisko, zwięzła informacja o kwalifikacjach zawodowych).
Tytuł programu – nazwa warsztatów.
Liczba godzin dydaktycznych.
Do kogo program warsztatów jest adresowany.
Cele określone przez autora w następujących kategoriach:
a. korzyści osobiste uczestników warsztatów;
b. wzbogacenie warsztatów metodycznych uczestników;
c. wzbogacenie obszaru teoretycznego (jakie podstawy teoretyczne zostaną zaprezentowane
uczestnikom).
O jakie ważne obszary, koncepcje, teorie autor opiera swój program.
Spodziewane efekty:
a. dla uczestnika jako odbiorcy;
b. dla jego pracy zawodowej.
Treści programowe – szeroki opis zakresu działań – jaka tematyka będzie poruszana w trakcie warsztatów.
Formy i metody, przykłady charakterystyczne dla programu. Do opisu programu należy dołączyć opis wykorzystanych metod z podaniem źródła pochodzenia opisu.
Uwagi o realizacji programu – jakie pomoce są potrzebne do realizacji programu, opracowanie materiałów (co otrzymają uczestnicy), przygotowanie uczestników, przygotowanie sali.
Bibliografia.
Przykładowy scenariusz warsztatów.
Przykładowy kosztorys z wyszczególnieniem wszystkich kosztów
Lista materiałów do zajęć.
DOKUMENTY, WYMAGANE PRZY UBIEGANIU SIĘ O WPROWADZENIE WARSZTATÓW DO OFERTY – NALEŻY ZŁOŻYĆ W CENTRUM SZKOLENIOWYM KLANZA
W przypadkach nie ujętych w Systemie Certyfikacji Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA, Komisja Certyfikacyjna podejmuje decyzje po zaopiniowaniu przez
Prezesów Oddziałów lub Kierowników Filli.
Stowarzyszenie KLANZA Koło w Łodzi
Komisja Certyfikacyjna
ul. Smetany 4/55
92-503 Łódź
komisja.certyfikacyjna@klanza.org.pl
nr konta bankowego
04 1020 3147 0000 8402 0055 0939